Aviacom

pl Polish
automatic activation device aad cypres vigil mars m2 argus kap 3

Spadochrony – bezpieczeństwo – AAD – Automatic Activation Device

Na tym blogu postaram się Wam wytłumaczyć co to jest AAD, jak działają i różnice.


AAD – Automatic Activation Device (automat spadochronowy) – jest urządzeniem INICJUJĄCYM otwarcie spadochronu zapasowego.

AAD analizuje na bieżąco wartość i zmiany ciśnienia i na tej podstawie określa wysokość i prędkość spadania skoczka. Przecinak nałożony jest na pętlę zamykającą pokrowiec spadochronu awaryjnego.
Jeśli oba parametry zostaną przekroczone (wysokość i prędkość), wtedy jednostka centralna wysyła impuls do przecinaka (cuttera). Przecina on pętle zamykającą pokrowiec, umożliwiając uruchomienie pilocika sprężynowego, wyciągającego spadochron zapasowy.


źródło: https://www.youtube.com/watch?v=4Sx6vpmbGO4

VIGIL

Cechy

Jakość – Unikalne opatentowane obliczanie czasu zapewnia dokładną aktywację.
Opatentowane urządzenie tnące (nóż okrągły) dwukrotnie przecina pętlę zapasową.
Mocne elastyczne przewody łączące: łatwe do zainstalowania we wszystkich platformach.
Opatentowany element Pulse+ zawsze gotowy do uruchomienia przecinarki.
Bardzo solidne urządzenie.
Cuatro – Cztery tryby w jednym: PRO – STUDENT – TANDEM – XTREME
Wodoodporność – Vigil Cuatro jest wodoodporny (stopień ochrony IP68; maks. 1,8 metra przez maksymalnie 24 h).
Brak zaplanowanej konserwacji – Wykonuje samokontrolę przy każdym uruchomieniu.
Czas eksploatacji – Oczekiwana długość eksploatacji AAD 20 lat. Funkcje pamięci – Logbook z całkowitą liczbą skoków, całkowitym czasem swobodnego spadania, czasem ostatniego swobodnego spadania, maksymalną prędkością ostatniego swobodnego spadania, ciśnieniem atmosferycznym, temperaturą…
Informacje dostępne przez LCD.
Funkcja czarnej skrzynki – Vigil zachowuje ostatnie 16 minut swobodnego spadania i tworzy 16 wykresów zawierających wszystkie informacje o skoku, które można pobrać za pomocą skrzynki pobierania na podczerwień. Zobacz stronę pomocy technicznej/podręczników, aby zobaczyć okno pobierania ręcznego czuwania.
Przyjazny użytkownikowi – Wyświetlacz alfanumeryczny dla łatwości użytkowania i komunikacji.
Nóż i kontroler można wymienić w terenie.

Parametry techniczne – VIGIL
DANE TECHNICZNE AAD VIGIL
Tryb pracy – STUDENTAutomat Vigil® uwalnia na wysokości w zakresie 1040 stóp (317 metrów) do 150 stóp (46 metrów), jeśli prędkość swobodnego spadania jest równa lub wyższa niż 20 m/sek. (45 mph lub 72 km/h)*
Tryb pracy – PROAutomat Vigil® uwalnia na wysokości w zakresie 840 stóp (256 metrów) do 150 stóp (46 metrów), jeśli prędkość swobodnego spadania jest równa lub wyższa niż 35 m/sek. (78 mph lub 126 km/h)*
Tryb pracy – TANDEMAutomat Vigil® uwalnia na wysokości w zakresie 2040 stóp (622 metrów) do 150 stóp (46 metrów), jeśli prędkość swobodnego spadania jest równa lub wyższa niż 35 m/sek. (78 mph lub 126 km/h)*
Czas eksploatacji automatu [lata]20 lat
Wymiana bateriiObligatoryjnie po 10 latach, zalecana przez producenta 5 lat lub 2000 skoków, zawsze gdy sygnalizowany jest komunikat na wyświetlaczu „Bat Low” lub „Bat Rpl”

Cypres

cypres-2-aad

Cechy

CYPRES nie był pierwszym AAD, jaki kiedykolwiek stworzono, ale dzięki swojemu wizjonerskiemu systemowi tnącemu, doskonałej inżynierii i elektronice zrewolucjonizował sposób, w jaki sport spadochronowy postrzegał AAD na zawsze.

Nie bez powodu wszystkie nowoczesne AAD wyglądają jak CYPRES.
Sprawdzony plan konserwacji, dążenie do doskonałości i częste innowacje określające dzisiejsze standardy branży spadochronowej sprawiły, że CYPRES stał się najpopularniejszym AAD na świecie.
CYPRES posiada niezbędną unikalną technologię, która zapewnia maksymalne bezpieczeństwo, jakie może zapewnić Twój AAD.

  • Unikalna konstrukcja noża – dla czystego i niezawodnego cięcia pętli.
  • Unikalna obsługa i dotyk – bardzo łatwy w użyciu i sprawdzony, aby uniknąć niechcianych danych wejściowych.
  • Unikalna kalibracja podłoża – dla maksymalnej dokładności AAD kompensuje zmiany ciśnienia powietrza spowodowane pogodą.
  • Unikalny serwis techniczny – ogólnoświatowy serwis. Kompleksowa obsługa i wszystkie obowiązujące aktualizacje.

Aby ułatwić instalację CYPRESA AAD, wszystkie standardowe kontenery są fabrycznie przygotowane do instalacji

Parametry techniczne – Cypres

DANE TECHNICZNE AAD Cypres
Tryb pracy – STUDENTAktywuje się przy prędkości < niż 13 m/s wysokość otwarcia jest różna. Jeśli skoczek będzie miał prędkość równą prędkości wolnego spadania (ok. 50 m/s ) wówczas otwarcie nastąpi na wys. 225 m. Jeśli prędkość swobodnego spadania będzie mniejsza (niż ok. 50 m/s), ale powyżej 13 m/s (np. z częściowo otwartą czaszą główną) część tnąca, przecinak uruchomiony zostanie gdy wysokość spadnie do około 300 m nad ziemią
Tryb pracy – EXPERTCzęść tnąca uruchomiona zostaje jeśli prędkość spadania będzie większa niż 35 m/s na wysokości ok. 225 m nad ziemią
Tryb pracy – TANDEMCzęść tnąca uruchomiona zostaje jeśli prędkość spadania będzie większa niż 35 m/s na wysokości ok. 570 m nad ziemią.
Tryb pracy – SPEEDCzęść tnąca uruchomiona zostaje jeśli prędkość spadania będzie większa niż 45 m/s na wysokości ok. 225 m nad ziemią w odróżnieniu od expert nie działa poniżej 100 m.
Czas eksploatacji automatu [lata]12 lat
Wymiana bateriiWymiana baterii co 4 lata lub 500 skoków przegląd fabryczny u producenta połączony z wymianą baterii i regulacją.

Mars m2
m2 aad automatic activation device

Cechy

multi to elektroniczne automatyczne urządzenie aktywujące, działające na zasadzie odczytu ciśnienia. Podstawowym sposobem wykrywania wysokości i szybkości opadania jest czujnik ciśnienia. Wysokość jest obliczana na podstawie różnicy między dwoma ciśnieniami atmosferycznymi. Ciśnienie na aktualnej wysokości i ciśnienie w miejscu lądowania „GROUND ZERO”. Nacisk na miejsce lądowania jest mierzony i ustawiany po włączeniu urządzenia, podczas kalibracji. To ciśnienie jest automatycznie regulowane przez zmianę ciśnienia barometrycznego w ciągu dnia bez konieczności interwencji użytkownika. multi sprawdza ciśnienie atmosferyczne otoczenia co 32 sekundy i określa, czy samolot wystartował. Jeśli tak, zaczyna monitorować wysokość i szybkość spadania skoczka. Czujnik ciśnienia mierzy ciśnienie atmosferyczne 8 razy na sekundę podczas swobodnego spadania.

Zebrane informacje są oceniane za pomocą mikroprocesora i przemyślanego oprogramowania, a następnie konwertowane na rzeczywistą prędkość opadania i wysokość. Dzięki temu multiurządzenie jest w stanie spełnić zadane kryteria szybkości opadania w połączeniu z wysokością nad miejscem lądowania, przeciąć pętlę zamykającą spadochron zapasowy za pomocą przecinaka i tym samym zainicjować sekwencję uruchamiania.

Urządzenie jest aktywowane tylko w przypadku spełnienia zadanych kryteriów; kryteria różnią się w zależności od ustawionych profili – STUDENT (Stu), INTERMEDIATE (Int), PROFESSIONAL (Pro), CANOPY PILOTING (Cpi) i TANDEM (Tan)

Parametry techniczne Mars m2

Jednostka przetwarzaniaKorpus jednostki przetwarzającej został wykonany ze stopu aluminium, z zachowaniem możliwie najmniejszych rozmiarów i kształtu. Pozwala to na łatwe zakładanie do wszystkich typów kontenerów. Dzięki temu jest bardzo odporny na nacisk i silne uderzenia. Dodatkowo zapewnia wodoodporność niezależnie od filtra umieszczonego w czole pomiędzy przejściami kablowymi.
Jednostka sterująca jest oznaczona logiem m² w górnej części oraz etykietą identyfikacyjną z danymi produkcyjnymi znajduje się z tyłu.
Jednostka sterującaKorpus jednostki sterującej wykonany jest ze stali nierdzewnej i jest połączony z jednostką przetwarzającą za pomocą elastycznego kabla. Jednostka sterująca posiada wyświetlacz do wyświetlania ikon oraz pojedynczy przycisk sterujący. Jednostka sterująca jest bardzo dobrze zabezpieczona przed przyciąganiem magnesu i ewentualnymi porażeniami elektrycznymi.
Jednostka sterująca umożliwia włączanie/wyłączanie urządzenia, a także kompletną konfigurację urządzenia:
Skala – ustawienia metr/ ft
Profil – pięć różnych typów profili (Stu, Int, Pro, Cpi, Tan )
Dostosuj – pozwala zwiększać wysokość aktywacji co 30 metrów A1 do A9
Offset – tymczasowe ustawienie strefy lądowania na innej wysokości niż miejsce startu samolotu (kalibracja Multi-device) Zakres ustawień +/- 999m
Info – wejście jest możliwe zarówno z włączonego jak i wyłączonego urządzenia, wyświetla ważne informacje i dane dla poszczególnych skoków oraz do konkretnego urządzenia
d) – wysokość otwarcia ostatniego skoku
j) – łączna liczba skoków
G) – widok procentowy prędkości spustu na funkcjonalnej czaszy głównej
b) – pozostała pojemność baterii
L) – pozostałe dni życia urządzenia
n) – numer seryjny urządzenia
r) – wersja oprogramowania
Y) –rok i miesiąc produkcji
P) – aktualne ciśnienie barometryczne
Zespół tnący – nóżPrzecinak jest w całości wykonany ze stali nierdzewnej i przecina pętlę zamykającą spadochron zapasowy w przypadku aktywacji. Jest to najkrótsza konstrukcja „noża” na rynku umożliwiająca łatwe zakładanie do wszystkich rodzajów uprzęży bez ryzyka nadmiernego naprężenia i zgięcia kabla. Konstrukcja „noża” zapewnia całkowicie niezawodne cięcie pętli zamykającej w każdych warunkach i jest bardzo odporna na zabrudzenia. Bazując na wieloletnim doświadczeniu, przecinak został skonstruowany z płaskim korpusem, który zapobiega niepożądanemu ruchowi i obrotowi pomiędzy klapami uprzęży podczas i po zapakowaniu do użycia. Każdy element jest dokładnie sprawdzany i wykonany z dużą precyzją. Przecinak jest połączony z jednostką przetwarzającą elastycznym kablem ze złączem umożliwiającym łatwą wymianę. Złącze jest całkowicie wsunięte do jednostki przetwarzającej i zabezpieczone śrubą zabezpieczającą przed niepożądanym wyciągnięciem.
Filtr Multi jest w pełni wodoszczelny (2m/24h), jednak po każdym zamoczeniu urządzenia konieczna jest wymiana filtra plastikowego do jego prawidłowego działania. Wymienny filtr jest częścią każdego opakowania AAD m² Multi.
Serwis / Bateria / KonserwacjaJedną z głównych zalet Multi dla użytkownika jest sprawdzanie i serwisowanie bezpośrednio przez użytkownika/riggera bez konieczności wysyłania go do producenta. Konstrukcja urządzenia z wykorzystaniem najlepszej dostępnej technologii i inteligentnego oprogramowania pozwala nam zagwarantować użytkownikowi żywotność urządzenia 15 lat + 6 miesięcy bez konieczności wymiany baterii. Interwał serwisowy wynosi 12 miesięcy, gdy konieczne jest sprawdzenie ogólnego stanu mechanicznego wszystkich elementów urządzenia Multi, wyświetlenie pozostałej pojemności baterii, żywotności i sprawdzenie funkcjonalności czujnika ciśnienia poprzez wyświetlenie aktualnego ciśnienia barometrycznego i późniejsze porównanie z innymi Multi lub za pomocą dokładnego urządzenia.

KAP – 3P1

Automat spadochronowy KAP-3P1 służy do otwarcia pokrowca spadochronu lub innego urządzenia otwierającego spadochron. Wykorzystywany jest jako środek asekurujący, gdy skoczek spadochronowy z jakichkolwiek przyczyn nie może sam otworzyć spadochronu przy pomocy uchwytu.

Automat spadochronowy może być wykorzystywany również jako urządzenie półautomatyczne, zapewniające otwarcie spadochronu po upływie ustalonego czasu lub po przekroczeniu wysokości nastawianej w automacie.

Automat może być również wykorzystany dla półautomatycznego działania, gdy personel latający lub skoczek spadochronowy po opuszczeniu lub w chwili opuszczania statku powietrznego ręcznie wyciąga kołek giętki za połączoną z nim linkę.

DANE TECHNICZNEKAP-3P1
Masa automatu (bez części montażowych, zapasowych i wyposażenia) [kg]0,95 kg
Max wysokość pracy automatu [m]25000 m
Zakres temperatur pracy automatu [ 0C]– 60 ÷ + 60 0C
Zakres wysokości zadziałania wg skali wysokości automatu [m]500 – 4000 m
Zakres czasu zadziałania wg skali czasu automatu [s]2 – 5 s

Jeśli ktoś ma problem z anielskim, można włączyć tłumaczenie automatyczne YouTube: naciśnij kółeczko ustawień (na dole po prawej), napisy następnie tłumaczenie automatyczne lub zobacz filmik instruktażowy.


W tym filmie wyjaśnię, czym jest system MARD w porównaniu z RSL i pokażę przykład systemu mard MOJO firmy Rigging Innovations.

W tym filmie podzielę się z Tobą, jak działa automatyczne urządzenie aktywujące AAD. Ważne jest, abyś znał jego ustawienia i jak je zmienić na swoim urządzeniu!

Aktywacja ADD Cypres

Ciekawostka – czy cypres przetnie drut

Źródło: cypres.aero / vigil.aero / m2aad.com / skydive vibes / inne nieznane

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *