Krajowy Scenariusz Standardowy
NSTS-05
WYTYCZNE NR 19
PREZESA URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
z dnia 29 grudnia 2020 r.
w sprawie Krajowego Scenariusza Standardowego NSTS-05 dla operacji poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS) z użyciem bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej mniejszej niż 4 kg, w odległości nie większej niż 2 km od pilota bezzałogowego statku powietrznego
UAS.NSTS-05.010 Przepisy ogólne
- Operacje systemów bezzałogowych statków powietrznych wykonywanych w ramach krajowego scenariusza standardowego NSTS-05 wykonuje się w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS lub poza zasięgiem widoczności wzrokowej (BVLOS).
- Niniejszy scenariusz stosuje się do bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej mniejszej niż 4 kg.
- W ramach niniejszego scenariusza mogą być wykonywane loty bezzałogowych statków powietrznych nieopatrzonych etykietą identyfikacyjną klasy określoną w częściach 1–5, 16 i 17 załącznika do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019 r. w sprawie systemów bezzałogowych statków powietrznych oraz operatorów systemów bezzałogowych statków powietrznych z państw trzecich (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 1, Dz. Urz. UE L 255 z 04.10.2019, str. 7 oraz Dz. Urz. UE L 232 z 20.07.2020, str. 1).
- Podczas lotu bezzałogowy statek powietrzny nie może przenosić materiałów niebezpiecznych, które – w razie wypadku – mogą stanowić wysokie ryzyko dla osób trzecich.
- W trakcie operacji jeden pilot obsługuje w locie tylko jeden bezzałogowy statek powietrzny.
UAS.NSTS-05.020 Warunki wykonywania lotów
Operacje systemów bezzałogowych statków powietrznych wykonywanych w ramach krajowego scenariusza standardowego NSTS-05 wykonuje się z zachowaniem następujących warunków:
- w czasie lotu bezzałogowy statek powietrzny utrzymuje się w odległości do 120 m od najbliższego punktu powierzchni ziemi; pomiar odległości dostosowuje się odpowiednio do cech geograficznych terenu, takich jak równiny, wzgórza, góry;
- w przypadku lotu bezzałogowym statkiem powietrznym w odległości do 50 metrów w poziomie od sztucznej przeszkody o wysokości przekraczającej 105 metrów, maksymalną wysokość operacji można zwiększyć o maksymalnie 15 metrów powyżej wysokości przeszkody;
- operacje BVLOS w ramach NSTS-05 wykonuje się nie dalej niż 2 km w linii prostej od pilota.
Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego