Przepisy UE dla Bezzałogowych Statków Powietrznych
Przepisy przejściowe i wejście w życie przepisów UE
Departament Bezzałogowych Statków Powietrznych
Urząd Lotnictwa Cywilnego
Materiał dotyczy przepisów, które zaczną obowiązywać w dniu 31 grudnia 2020 r.
Do kategorii „otwartej” zaliczają się jedynie drony posiadające następujące oznaczenie:


Drony, bez klasy zgodnej z normami UE i których nie skonstruowano do użytku prywatnego, mogą być eksploatowane jeżeli wprowadzono je do obrotu przed dniem 1 stycznia 2023r.:
- w pod kategorii A1 o ile bez załogowy statek powietrzny ma maksymalną masę startową wynoszącą mniej niż 250g wraz z obciążeniem użytkowym, a pilot nie wymaga szkolenia;
- w podkategorii A3 o ile bezzałogowy statek powietrzny ma maksymalną masę startową wynoszącą mniej niż 25kg wraz z paliwem i obciążeniem użytkowym. Wymagane kompetencje pilota jak dla w podkategorii A3.
- Drony, które nie posiadają klasy zgodnej z normami UE, mogą być użytkowane do dnia 31 grudnia 2022 na następujących warunkach:
- dron o masie do 500g – w podkategorii A1 przez pilotów posiadających kompetencje określone przez dane państwo członkowskie;
- dron o masie do 2kg – w odległości 50 metrów w poziomie od osób, a piloci posiadają kompetencje jak dla podkategorii A2;
- dron o masie do 25kg – w podkategorii A3, a piloci posiadają kompetencje jak dla podkategorii A1.
- możesz latać w kategorii „szczególnej” lub w ramach klubu lub stowarzyszenia modelarskiego
Nadchodzące przepisy w prowadzą wymogi potwierdzania zgodności z odpowiedni minormami. Drony dystrybuowane w UE będą musiały spełniać wymogi dotyczące bezpieczeństwa produktu, maksymalnej osiąganej prędkości czy np. normy hałasowej. Wymagane wyposażenie i osiągi drona będą uzależnione od nadanej mu klasy.
Do kategorii „otwartej” zaliczane bedą jedynie drony posiadające następujące oznaczenie:

Szczegóły są określone w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2019/945 z dnia 12 marca 2019r. w sprawie bezzałogowych systemów powietrznych oraz operatorów bezzałogowych systemów powietrznych z państw trzecich.
Umożliwiona zostanie jednak konwersja dronów wprowadzonych już do obrotu na drony oznaczone klasami zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/945.
Należy pamiętać, że to producent wdraża środki zapewniające, że proces konwersji drona zapewni zgodność drona z przepisami rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/945.
EASA wyróżnia dwie możliwości konwersji:
- modernizację przez producenta poprzez wycofanie produktów, aktualizację sprzętu lub oprogramowania w ramach procedury kontroli produkcji, nadanie nowego numeru seryjnego, umieszczenie etykiety identyfikacyjnej klasy, wydanie nowej deklaracji CE.
- aktualizację oprogramowania przez użytkownika końcowego poprzez aktualizację oprogramowania przez właściciela pod pełną kontrolą producenta, wysłanie przez producenta nowej deklaracji CE, etykiety identyfikacyjnej klasy i nowej tabliczki numeru seryjnego do właściciela oraz umieszczenie przez właściciela etykiety identyfikacyjnej klasy i nowej tabliczki numeru seryjnego na dron.
Zgodność z normą

ródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego