Aviacom

systemy-wspamagajace-bezpieczenstwo-BSP-uavo-drony-drones

Drony – Systemy wspomagające bezpieczeństwo

Technologie poprawiające bezpieczeństwo dronów

Wraz z rosnącymi trendami dotyczącymi podniesienia bezpieczeństwa i bardziej zaawansowanymi lotami dronów, teraz jest dobry moment, aby przyjrzeć się niektórym technologiom stosowanym i rozwijanym w branży, aby zapewnić bezpieczeństwo operacji.

Przedstawimy teraz 5 z nich:

1. Spadochrony:
Spadochrony od dziesięcioleci są częścią lotnictwa. Ucieleśniają stosunkowo prostą koncepcję, która przetrwała próbę czasu. Zwykle najcenniejszym ładunkiem przewożonym przez samolot jest jego pilot. Dlatego spadochrony najczęściej kojarzą się z fotelami katapultowanymi i ratunkowymi.
W przypadku komercyjnego drona nacisk kładzie się na bezpieczeństwo ludzi i obiektów znajdujących się poniżej, a także zachowanie cennych ładunków.
W ostatnim czasie kilka firm poczyniły postępy i pomogły wprowadzić spadochrony dronowe do głównego nurtu. Historie wyszły na jaw na początku stycznia. Airobotics ogłosiło, że uzyskało zwolnienie od FAA dla lotów BVLOS nad ludźmi dzięki przyjęciu systemów bezpieczeństwa ParaZero.
Mniej więcej w tym samym czasie Indemnis i DJI ogłosili, że system spadochronowy Nexus dla drona Inspire 2 został zatwierdzony jako zgodny z nowym międzynarodowym standardem dla spadochronów dronów po testach w grudniu.
2. Geofencing
Technologia geofencing istnieje już od jakiegoś czasu. DJI po raz pierwszy wprowadziło swój system w 2015 roku, a kilku producentów dronów ma podobne oprogramowanie. W rzeczywistości technologia geofencing tworzy wirtualne, oparte na lokalizacji bariery, które uniemożliwiają loty i starty dronów we wrażliwych obszarach: zwykle wokół lotnisk i jednorazowych miejsc, w których będą obecne tłumy, takich jak festiwale i imprezy sportowe.
Stosowany w połączeniu z możliwościami oferowanymi przez dostawców usług LAANC, system ma na celu uspokoić władze w wrażliwych lokalizacjach, że wszelkie latające drony mają pozwolenie i nie są w porządku.
Można argumentować, że Remote ID to kolejny element tego równania: wymagając od producentów wbudowanego oprogramowania, które skutecznie transmituje informacje identyfikujące drona i jego pilota w czasie rzeczywistym, urzędnicy są na bieżąco.
System geofencing DJI otrzymał kilka aktualizacji i jest regularnie udoskonalany. W zeszłym roku wiodący producent w branży dodał szereg funkcji, aby zapewnić, że operatorzy komercyjni mający pozwolenie na lot w strefach zakazu lotów mogą na przykład łatwiej ominąć ograniczenia.
Yuneec i Parrot oferują również narzędzia do geofencing w swoich aplikacjach lotniczych. Oba wymuszają istniejące ograniczenia strefy zakazu lotów, a także można je dostosować do normalnych lotów, gdy początkujący p

3. Computer Vision
Jedna z technologii przoduje, gdy mówimy o bezpieczeństwie dronów: widzenie komputerowe. Ten sektor sztucznej inteligencji pozwolił firmom takim jak Movidius, DJI, Intel i Skydio zapewnić dronom świadomość wizualną niezbędną do omijania przeszkód, a w niektórych przypadkach do całkowitego ominięcia ich.
Pierwsze poważne systemy unikania przeszkód pojawiły się na pierwszy plan w 2016 roku, wraz z wprowadzeniem na rynek DJI Phantom 4 i Yuneec Typhoon H – pomogła w tym technologia Intel RealSense. Od tego czasu przeszliśmy długą drogę; prawdopodobnie kulminacją jest uruchomienie Skydio R1 na początku 2018 roku.
Bez możliwości dostrzeżenia przeszkód i powstrzymania się od zderzenia z nimi można założyć, że wypadki związane z dronami byłyby znacznie częstsze. Można również bezpiecznie założyć, że technologia dronów nie byłaby tak rozpowszechniona na rynku.
Gdy tylko usuniesz pilota z równania, zaawansowana wizja komputerowa jest koniecznością. Właśnie dlatego jej ciągły rozwój ma kluczowe znaczenie dla wszelkich większych wdrożeń usług dostaw dronów lub taksówek powietrznych w przyszłości.

4. Oświetlenie
Często pomijanym elementem bezpieczeństwa dronów jest odpowiednie oświetlenie. Standardowe światła dostarczane z modelami konsumenckimi rzadko są wystarczająco jasne, aby spełnić wymagania dotyczące lotów nocnych krajowych organów lotniczych. Mogą być również trudne do wykrycia dla pilotów w ponurych warunkach. W wielu sytuacjach potrzebne są mocniejsze akcesoria oświetleniowe.
Lume Cube to jedna z firm, która oferuje naprawdę jasne nasadki oświetleniowe o jasności 1500 lumenów; Nowy podwójny reflektor M2E o jasności 2400 lumenów DJI dla Mavic 2 Enterprise to kolejny świetny przykład. Oba mogą być używane do poprawy widzenia w obszarach o słabym oświetleniu i aby drony były bardziej widoczne podczas pracy po zmroku.

5. DJI AirSense
W październiku DJI ogłosiło AirSense, funkcję w aplikacji DJI Pilot, która wyświetla ostrzeżenia pilotom Mavic 2 Enterprise lub Matrice 200 Series po wykryciu sygnału z pobliskiego samolotu lub helikoptera.
AirSense ostrzega pilotów dronów o sygnałach Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (ADS-B), aby zmniejszyć ryzyko kolizji i zakłóceń, zapewniając dodatkowy poziom bezpieczeństwa w zatłoczonej przestrzeni powietrznej.
6. Redundancja
Wszystkie krytyczne systemy do orientacji w przestrzeni zostały podwojone, a w niektórych przypadkach potrojone. Autopilot posiada koprocesor bezpieczeństwa, który umożliwia lądowanie w przypadku awarii główne jednostki. Funkcja Failsafe pozwala na powrót do bazy w przypadku zerwania łączności radiowej.

Źródło: dronelife.com

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.